Pou del Frare

Cova de 42 metres de recorregut a Cabó, (Boumort).

La boca de 2'55X7'82 metres, dóna pas a una galeria orientada cap al SO, però que de seguida gira cap a l'O. La galeria s'inicia amb un pendent de 29º que poc a poc es va suavitzant fins arribar als -6 metres de fondària, aquí comença un suau pendent remuntant fins arribar al final de la galeria la qual manté en tot el recorregut unes mides regulars de 5x6 metres. En aquest punt cal remuntar un parell de metres per accedir a un curt conducte que finalitza en una estreta gatera, però la galeria s'aixeca fins els +14 metres d'alçada. El desnivell total és de 15 metres (-6/+9).
  • Municipi: Cabó
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Boumort, el

Per la carretera de Coll de Nargó a Isona, accedirem a l'alçada de Bóixols a la pista que ens durà fins el coll de Llivia. Seguirem la pista en direcció al refugi del Boumort durant 5,900 metres aproximadament, on a la dreta trobarem una pista amb una barrera que impedeix el pas de vehicles. 100 metres abans, en una corba on hi ha un torrent trobem espai per deixar el vehicle. Cal remuntar la pista fins arribar als plans que s'aboquen a la vall de Cabó. Segons l'ICC aquest punt el situen com La Creueta i el barranc per on puja la pista Coma del Pi, però això mateix ho repeteixen en el barranc següent així com també repeteixen La Creueta. Nosaltres pensem que el barranc ha de ser el de la Gargalla. Situats de nou en el pla X:347200; Y:4676759; Z: 1912 m.(ED50), creuarem la tanca de filferro i baixarem en direcció a la vall de Cabó uns 15 metres de desnivell per dirigir-nos cap a l'esquerra, al cap de 100 metres arribarem a un collet X:347183; Y:4676846; Z:1892 m, (ED50), des d'on s'endevina la boca, a la capçalera del barranc d'Inglada. Seguirem durant 55 metres per la base del cingle i farem cap a la cova.

Aquesta cavitat havia estat explorada per en J.M. Victoria el 1965 i citada a la revista Montaña nº 100. En tots els catàlegs posteriors incloent-hi els més actuals, aquesta cavitat es situa erròniament en el municipi de Conca de Dalt a la comarca del Pallars Jussà, en lloc del municipi de Cabó a l'Alt Urgell, que és on es troba situat realment.

topo 0: Pou del Frare

foto 0: Pou del Frare
foto 1: Pou del Frare
foto 2: Pou del Frare
foto 3: Pou del Frare

1. Senent, J.; Victoria, JM.(1965).-“Datos para el conocimiento espeleológico del macizo del Boumort”. Montaña (100):269-281 Centre Excursionista de Catalunya. Barcelona.